Väikeettevõtjana teed sa iga päev otsuseid, mis mõjutavad su ettevõtte arengut. Raamatupidamine tundub tihti ebaoluline ja tüütu kohustus, aga tegelikult on see ettevõtte vundament – kui arved, aruanded ja dokumendid on korras, toimib ka kogu muu sujuvamalt ja stressivabamalt.
Paraku näen oma töös iga päev, kuidas väike, aga korduv viga võib hiljem tuua kaasa ootamatuid lisakulusid või isegi trahve. Just seetõttu on hea teada, millised on kõige sagedasemad eksimused, mida väikeettevõtjad teevad, ja kuidas neid vältida.
- Ei jälgita laekumisi ja tasumata müügiarveid
Üks sagedasemaid vigu, mida tehakse, on see, et ei jälgita müügiarvete laekumisi. Tihti tuleb alles majandusaasta aruannet koostades välja, et mõni klient on jätnud arve tasumata. Vahet pole, kas oled osutanud teenust või müünud kaupa, oled selle raha nimel tööd teinud ja sul on õigus seda saada. Kindlasti kontrolli laekumisi regulaarselt.
Mida teha, kui klient on jätnud arve tasumata?
Suhtle kliendiga regulaarselt, saada viisakas meeldetuletus tasumata arve kohta, vajadusel helista. Kindlasti ole järjepidev ja tuleta ennast regulaarselt meelde, saada kiri näiteks iga esmaspäev. Kogemused on näidanud, et kui ettevõttel on raha vähe ja kõigile tasuda ei ole võimalik, siis esimeste seas tasutakse neile, kes kõige rohkem oma raha nõuavad.
Kui klient annab teada, et tal ei ole võimalik arvet tasuda, siis paku talle näiteks varianti tasuda osade kaupa maksegraafiku alusel. Väiksemaid summasid on tal lihtsam maksta ning tõenäosus nõue kätte saada on suurem.
- Eraisiku ja ettevõtte rahakottide segiajamine
Kindlasti on ahvatlus suur poes toidu eest makstes viibata ettevõtte kaarti või broneerida puhkusereis ettevõtte kulul. Samal ajal võib-olla mõeldes, et hiljem maksan tagasi või hoopis ei plaanigi tagasi maksta.
Reaalsus on aga see, et alguses ehk kantaksegi summad kohusetundlikult tagasi. Aga lõpuks harjutakse ettevõtte kaardiga tasumisega nii ära, et seda ei panda enam tähelegi ja tagasi kandmine enam ei tule isegi meelde.
Antud kulud on ikkagi eraisiku kulud ja pole ettevõtlusega seotud, mistõttu maksustatakse neid erisoodustuse maksudega.
Kui palju läheb ettevõttele maksma 100 eurone poeskäik tegelikult?
Tulumaks: 100*22/78%=28,21 eurot
Sotsiaalmaks: (100+28,21)*33%=42,31 eurot
Lisaks toidupoes tasutud 100 eurole tuleb riigile deklareerida ja tasuda 70,52 eurot. Kokku läks ettevõttele poes käik maksma 170,52 eurot.
Ei taha erisoodustuse makse maksta? Kuidas siis olukord lahendada?
Kui sa ei taha praegu ega ka tulevikus (koos intressidega) erisoodustuse makse maksta, siis kõige lihtsam viis on eraisikuna kõik kulud tagasi maksta.
Et tulevikus vältida maksukohustust, siis hoia rangelt eraisiku ja ettevõtte rahakotid lahus. Enne maksmist mõtle, kas tegemist on ikka ettevõtlusega seotud kuluga!
Kui sul on distsipliiniga raskusi, siis ära kanna igapäevaselt ettevõtte kaarti rahakotis ja kui sul seda tegelikult vaja pole, siis sulge see.
- Kadunud või puudulikud alusdokumendid
Paljud ettevõtjad hakkavad otsima ning kokku koguma ostuarveid ja tšekke alles enne majandusaasta aruande koostamist. Tihti juhtub aga nii, et mitmeid arveid ja tšekke lõpuks ei leitagi, on alles jäetud ainult kaardimakse kviitung või pole enam tšekkidel olev tekst loetav.
Et vältida segadust, siis mõtle välja enda jaoks toimiv süsteem, kuidas dokumente haldad ja säilitad. Pea meeles, et raamatupidamisdokumente tuleb säilitada 7 aastat peale majandusaasta lõppu digitaalselt või paberkandjal. Mina soovitan kõiki dokumente säilitada digitaalselt. Näiteks Google Drive on tasuta pilveserver, tee endale sinna ettevõtte raamatupidamise kaust, pildista tšekid kohe peale ostu ning laadi esimesel võimalusel ülesse. Ka emailile tulnud arved laadi esimesel võimalusel pilveserverisse. Nii väldid olukordi, kus tšekk pole enam loetav või ei leia enam arvet ülesse, ning majandusaasta aruannet tehes ei pea kulutama meeletult aega alusdokumentide otsimisele.
Aga mida teha siis, kui mõni dokument ongi kaotsi läinud või pole loetav?
Siin on 3 varianti:
1. Kui võimalik, siis küsi ostukohast uuesti endale arve.
2. Kui uut arvet ei õnnestu saada, siis tuleb antud summa pealt maksta tulumaksu määras 22/78, sest maksuameti jaoks on tegemist ettevõtlusega mitteseotud kuluga.
3. Kui ostuarvet ei õnnestu saada ja tulumaksu maksta ei soovi, siis tuleb antud summa eraisikuna ettevõttele tagasi maksta.
Väldi segadust ja stressi, arhiveeri kõik dokumendid juba jooksvalt!
- Lisaks isikliku sõiduauto kasutamise hüvitisele kompenseeritakse veel endale kõik autoga seotud kulud (sealhulgas kütus)
Kui ettevõtte kasutuses ei ole ühtegi sõiduautot, siis autoga seotud kulusid ei tohi ettevõtte kuludesse kanda. Erandina on parkimistasu hüvitamine. Isikliku sõiduauto kompensatsioon peab katma kõik autoga seotud kulud ning makstakse vastavalt juhatuse otsusele ning sõidupäeviku alusel. Sõidupäeviku alusel on lubatud maksuvabalt maksta kuni 550 eurot (0,50 eurot/km).
Tasuta sõidupäeviku näidise saad siit: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HUXyoz5QwkrNW7rt8AnqhGrPvvcjte9j/edit?gid=2131397218#gid=2131397218
- Ei tea olulisi raamatupidamise ja maksude deklareerimise tähtaegu
Tihti ettevõtjad ei tea, milliste aruannete ja deklaratsioonide kohustused tal on ning millal on nende tähtajad. Saavad sellepärast meeldetuletusi ning ka trahve.
Millised on raamatupidamise olulised kuupäevad väikeettevõtjale?
- 6 kuud peale majandusaasta lõppu majandusaasta aruande esitamine (kui majandusaasta on kalendriaasta, siis tähtaeg on 30.juuni)
- Väljamaksele järgneva kuu 10. kuupäeval palgamaksude deklareerimine ja tasumine
- Kui oled käibemaksukohustuslane, siis iga kuu 20. kuupäeval eelmise kuu KMD esitamine ja käibemaksu tasumine
- veebruar INF 14 deklareeritakse eelmise kalendriaasta isikliku sõiduauto kasutamise hüvitis, tervise edendamise toetus ja tasemekoolituse kulud
Kindlasti jäta need kuupäevad endale meelde ja ära hiline nii maksude kui ka maksuvabade kulude deklareerimisega.
Eksimused ettevõtte rahaasjades on nagu väikesed augud laevas – alguses tunduvad tühised, aga pikapeale võivad need kogu ettevõtte põhja lasta.
Õnneks sina ei pea nende parandamistega tegelema. Nutikas süsteem, usaldusväärne partner ja järjepidevus aitavad sul hoida numbrid korras ja ettevõtte stabiilsena.
Kui tunned, et mõni nendest teemadest vajab kogenud raamatupidaja tähelepanu, siis võta julgesti ühendust – Lorai raamatupidamine on siin selleks, et sina ei peaks iga detaili pärast muretsema.
Sina keskendu äri kasvatamisele – mina hoolitsen selle eest, et arved, maksud ja aruanded oleksid alati korrektsed ja õigel ajal tehtud!
👉 Vaata rohkem ja broneeri tasuta tutvumiskõne: https://lorairaamatupidamine.ee/